De natura accidentis

The latest issue of the venerable Revue Thomiste (2012/1, pp. 5-231) is devoted to the “nature of the accident” (Autour de la nature de l’accident”) and contains the proceedings of a symposium held at the Sorbonne on September 8-9, 2011 with the aim of preparing a critical edition of the unauthentic work of St. Thomas De natura accidentis. The preparation of this edition is part of a much larger research-project “Thomisme et Anti-Thomisme au Moyen Âge”, mentioned earlier on Thomistica.net

Here is the table of contents:

R. Imbach – C. König-Pralong: Aristote au Latran: Eucharistie et philosophie selon Thomas d’Aquin et Dietrich de Freiberg [Elsewhere, however, I have tried to show that St. Thomas does not try to “adept philosophy to theological orthodoxy”, as the authors (p. 17) claim]

S. Donati – La doctrine de l’analogie de l’être dans la tradition des commentaires de la Physique : Quelques modèles interprétatifs (commentaires de la Faculté des arts, autour de 1250-1300)

A. Beccarisi : Le traité bâlois De natura accidentis : Entre thomisme et antithomisme

J. Casteigt : Reduplicatio excludit omne alienum a termino : Accident et qualité redupliquée à partir de l’article 13 d’Eckhart condamné dans la bulle pontificale In agro dominico

D. Demagne : Accidents et relations non convertibles selon Thomas d’Aquin, Pierre Olivi et Jean Duns Scot

S.-Th. Bonino : Le statut ontologique de l’accident selon Thomas de Sutton [Father Bonino describes, more accurately I think, the position of Aquinas regarding the concept of accident as a “ré-élaboration” (p. 140). His contribution shows convincingly among others that “De natura accidentis” cannot be attributed to Thomas of Sutton]

J.-L. Solère : Les variations qualitatives dans les théories post-thomistes [The concept ‘post-thomistes’ refers to are the authors examined here: Gilles of Rome, Godfrey of Fontaines, Peter of Auvergne, Thomas of Sutton and Duns Scotus]

J. Biard : Comment définir un accident ? Le double statut de l’accidentalité selon Buridan et ses conséquences sur la théorie de la définition